La oss dissekere Apples forferdelige iPad-reklame og se hva den sier om å forstå kundene dine.

Forrige uke delte Tim Cook (konsernsjef Apple) reklamen for den nye iPad Pro.

Den ble mottatt som en blyballong fylt med kattunger i en hydraulisk presse.

På en eller annen måte klarte Apple — et av de siste teknologiselskapene folk fortsatt liker — å utvikle, bygge historie, skape og publisere en ny reklamekampanje som deres topp App Store-utviklere og største fans kalte:

  • grusom
  • hjerteskjærende
  • ødeleggende
  • vill
  • dystopisk
  • sjelsknusende

Huff!

Hvorfor er den så instinktivt støtende for så mange? Hvorfor ble den noensinne laget? Hva burde de ha gjort bedre?

Og hvordan kan du — nybegynner, småbedriftseier eller konsern — sørge for at du aldri gjør den feilen et megakonsern på 3.03 kvadrillioner kroner nettopp gjorde?

La oss snakke om det.

Hvorfor er den så instinktivt støtende?
Jeg kunne lett ha skrevet tusen ord som forklarer bildene i denne videoen, men jeg tror vi kan erstatte med bare noen få stillbilder:

La oss dissekere Apples forferdelige iPad-reklame og se hva den sier om å forstå kundene dine. prosjektillustrasjon

Like lumsk som en skrekkfilm. Mørk og dyster bortsett fra en metronom.

La oss dissekere Apples forferdelige iPad-reklame og se hva den sier om å forstå kundene dine. prosjektillustrasjon

Vi zoomer ut for å avsløre den kalde, harde, tomme dystopiske fabrikken med bare en liten dam av farge, lys, menneskelighet... i gapet til den foreldreløse gledesdreperen.

La oss dissekere Apples forferdelige iPad-reklame og se hva den sier om å forstå kundene dine. prosjektillustrasjon

Vet du hvor denne skjønne skapningen kommer fra? Uansett, den skjønner i allefall at den snart skal dø.

La oss dissekere Apples forferdelige iPad-reklame og se hva den sier om å forstå kundene dine. prosjektillustrasjon

Ubeskrivelig grovt.

La oss dissekere Apples forferdelige iPad-reklame og se hva den sier om å forstå kundene dine. prosjektillustrasjon

De visste hva de gjorde.

La oss dissekere Apples forferdelige iPad-reklame og se hva den sier om å forstå kundene dine. prosjektillustrasjon

Den lille nattbordslampen brakt til live av Pixars animerte logo - et symbol på Steve Jobs sin kreative opstandelse - knust til døde, mens lyset sakte siver ut av dens fortapte ansikt.

La oss dissekere Apples forferdelige iPad-reklame og se hva den sier om å forstå kundene dine. prosjektillustrasjon

Til slutt, den sølvlignende gledesdreperen har oppnådd total seier. Som et spadetak med jord kastet på en kiste, mens blodet fra menneskelig kunst renner ut av den millimeter tykke åpningen.

La oss dissekere Apples forferdelige iPad-reklame og se hva den sier om å forstå kundene dine. prosjektillustrasjon

Forhistorien er komplett og skurken avslørt, etter å ha sugd til seg all ødeleggelse som Apple sitt publikum verdsetter. Som en digital Voldemort, fullstappet av kunstnerisk enhjørningblod.

Det er ikke så enkelt som, «de knuste et piano og sølte litt maling». Du finner nemlig annonser fylt med død som var humoristisk og morsom!

I hver sving, brukte Apple og deres mediebyrå filmspråket til å skape fortvilelse.

De satte scenen til et mørkt, dystopisk og blekt rom, bortsett fra litt lys, lyd og liv som de gladelig ødela.

De posisjonerte deg, tilskueren, på et sårbart sted der du tittet opp på maskinknuseren. De tok tingene du elsket, vokste opp med, lagde og lærte på…og knuste dem.

De tok en verden av variasjon, lys, lyd, farge og liv og tok det hele bort til fordel for et kaldt, glassaktig rektangel.

Gjentatte ganger brukte de naken symbolikk av mennesker og menneskelignende ting som lider og dør.

Den storøyde emojien og gråtende malingen var en siste lang finger til deg.

Det føles som straff, for det er det.

Og rett etter det siste hånet mot tingene vi verdsetter, ved menneskeheten selv, avslører de… en iPad??

Apple er ferdig med sitt kule lille kunstverk, skjønner du… og så forventer de at publikums følelser også skal være ferdige. Fordi våre følelser ikke betyr noe.

De forventer at vi umiddelbart skal bytte fra lidelse til sprudlende glede. Fordi de vil at vi skal det.

Dette er hvordan et misbrukende forhold føles.

Og det er derfor det er så støtende.

Hva gikk galt?

Det er veldig enkelt:

Ingen tenkte på sitt publikum.

Hvis Apple noen gang hadde vært oppmerksomme på kunstnere, kreative, musikere, designere og hobbyister… ville de ha visst bedre.

Folk som argumenterer endeløst over de beste penslene, de mest resonante gitarene, de sjeldneste arkadeskapene, og så videre, ville aldri glede seg over deres ødeleggelse.

Kunstnere elsker sine verktøy (selv når de hater dem).

De vil ikke at disse tingene skal forsvinne.

De vil ikke at programvare skal spise deres verden.

De vil ikke at all menneskelig streben bare skal eksistere inne i et flatt, kaldt, glassaktig relikvie.

De vil ha verktøy som iPad i tillegg til sine ekte verktøy og materialer de kan ta på, føle og beholde for alltid.

Bokstavelig talt hvem som helst som tilbringer noe tid med musikere, malere, skulptører, leketøysdesignere, retro arkadefans, etc., ville vite dette. Stikk innom et av deres facebook forum i 1 time, så ville du innsett dette. Det ville ikke kreve mye innsats i det hele tatt.

Alle disse kundeverdiene er rett der på overflaten, bakt inn i hver interaksjon — hver klage, anmeldelse, anbefaling, skryt og historie.

Men, i et isolert reklamebyråkonferanserom, eksisterer ikke disse kundene.

Det som er «kult» og «innovativt er verdsatt over det som er resonant, meningsfullt og effektivt. Fordi det er det som vinner priser, skjønner du. (Og ikke-monetiserbare menneskelige verdier eksisterer ikke for dem i det hele tatt.)

Så, ved hver sving, kan jeg forsikre deg om at disse folka egget hverandre på om hvor «kult» og «edgy» og «subverterende forventninger» det hele var.

Hvordan kan du sørge for at det aldri skjer med din virksomhet?

Det er enkelt: Respekter og forstå kunden din.

Nei, virkelig, det er så enkelt.

Hvordan? Kundeinnsikt er en metode du kan bruke for å lære hva publikummet ditt tenker, sier, deler, misliker, hvilke smerter de har, og hva de elsker over alt annet. Kundereiser brukes i våre workshop med deg, for å forstå hvordan din webløsning kan snakke best mulig til ditt publikum.

Men egentlig, bare det å være et menneske som lytter, ville være nok til å unngå en katastrofe som denne.

Lære mer om kundereiser, og skap fryd hos dine kunder.

Andre innlegg

Kan du selv opprette flere brukere på nettsiden i WordPress?

06.05.2024

Kan du selv opprette flere brukere på nettsiden?

les mer

Harilagruppen

26.04.2024

I første omgang skal vi lansere digital booking av tjenester på eksempelvis bilpleie og dekkskift

les mer