Hvordan tilrettelegge reisemålet for turister med funksjon­snedsettelse?

Du er kanskje usikker på om det lønner seg å tilrettelegge, fordi du sjelden eller aldri mottar henvendelser fra denne kunden. Dersom du skal tilrettelegge for denne kundegruppen, skal du i såfall starte med TEK 17? Og må du ha universelt utformede opplevelser? Berøringsangsten kan slå inn over de fleste, og det enkleste er å jobbe videre som før.

Men hva om du kunne lære fra andre, om hvordan de selger opplevelser til folk med funksjonsnedsettelse? Forestill deg en hverdag der du med sikkerhet i forskning vet hva salgs informasjon og fasiliteter kunden etterspør.

For saken er den at folk med funksjonsnedsettelse vil på ferie! De leter etter informasjon, men finner ikke svar på sine spørsmål. Den sikreste måten for dem å få svar, er å ringe.

Når ringte du selv en reiselivsbedrift sist for å dobbeltsjekke om informasjonen på nettsiden var korrekt, eller fordi du ikke fant svaret på noe?

Spørsmålene disse turistene ønsker svar på er parkering, adkomst, og uteområder. Den aller viktigste informasjonen gjelder noe så enkelt som rom og toalettfasiliteter.

Hvordan tilrettelegge reisemålet for turister med funksjon­snedsettelse? prosjektillustrasjon

Utilgjengelig reiseliv Bilde: urgoform.com

Hvordan tilrettelegge reisemålet for turister med funksjon­snedsettelse? prosjektillustrasjon

Tilgjengelig reiseliv Bilde: nhoreiseliv.no

Dersom du kjenner på at tilgjengelig reiseliv kan være noe for deg, hva tjener du på det?

  • En plattform skreddersydd turister med funksjonsnedsettelse
  • Gi innspill til hvordan løsningen skal se ut
  • Få innsikt hvordan andre reiselivsaktører gjør det
  • Tilgang til VIP-avdeling for deling av ideer og meninger med andre aktører
  • Finn samarbeidspartnere
  • Helårlig drift?

Hva kreves av deg – du vet – tid penger eller ressurser?

Måten vi legger dette opp fremover, er med å bruke en tre-stegs prosess.

  • Tid til møte og avklaring
  • Ressurser som foto, video og tekst
  • Tid til testing og tilbakemelding
  • Avsetting av tid til avklaringer er en del av utforskningsfasen, og vil bygge grunnlaget for punkt to og tre.

    Ressursene foto, video og tekst er ekstremt viktig for å gi kunden svarene de søker etter. Du må hjelpe kunden med å besvare hvordan toalettet ser ut, bredden på døra, svar på om du har trapp eller rampe. Vi skal ta ressursene du kommer med, og fremstille dem enda bedre på nett 😃

    Ved å bruke dine media lar du turisten ta valget mellom å besøke deg eller ikke.

    Tid til testing og tilbakemeldinger er valgfritt, men her får du gi tilbakemeldinger på hva du mener må forbedres. Dette er noen måneder frem i tid, men her får du «ta og føle» på den ferdige prototypen.

    Høres interessant ut? Ikke gå glipp av de neste mailene der du finner mer informasjon.

    Vil du lære mer om tilrettelegging? Meld deg på!

    Andre innlegg

    Kan du selv opprette flere brukere på nettsiden i WordPress?

    06.05.2024

    Kan du selv opprette flere brukere på nettsiden?

    les mer
    les mer

    Harilagruppen

    26.04.2024

    I første omgang skal vi lansere digital booking av tjenester på eksempelvis bilpleie og dekkskift