Går diskusjonen internt om antall nøkkelord på nettsiden deres?

Har du hatt diskusjoner i bedriften om bruk av antall nøkkelord på nettsiden deres? Drømmen er å være på førsteplass i Google, og da vil flest antall nøkkelord på nettsiden gi bedre sjanse for å synes først!

Det korrekte navnet for denne taktikken er Keyword stuffing, eller – systematisk overforbruk – som metoden på godt norsk kalles.

For mange år siden kom du sikkert unna med slike metoder. Dessverre har søkemotorene blitt gode på å gjenkjenne nettsider som bruker denne taktikken. Resultatet ved å bruke en taktikk som systematisk overforbruk, kan utgjøre mer skade enn de fruktene du høster.

Aller først, hva mener du med nøkkelord, Ruben?

Nøkkelord er et ord eller setning som dine kunder ofte søker etter. For Vitikka sin del er nøkkelord som nettside, seo, søkemotoroptimalisering, mobilapplikasjon, bookingløsning, webdesign og apputvikling ord som vi bruker for å beskrive våre tjenester. Eksempler på setninger kan være: hvordan lage en nettside, bookingløsning for reiselivet, interaktiv nettside, synlig i søkemotor, altså setninger som du tror eller vet kunden din søker etter i Google på leting etter svar.

Hva er systematisk overforbruk?

Systematisk overforbruk er en praksis som går ut på å fylle nettsiden med nøkkelord eller tall, for å manipulere søkeresultatene.

Slike ord har en tendens til å opptre i grupper, som en liste eller ute av kontekst.

Eksempler

  • Liste over telefonnummer uten merverdi for leseren
  • En liste med tekst over byer og fylker som en nettside forsøker å rangere høyt i søkemotoren
  • Repetisjon av samme or eller setning så ofte at det høres unaturlig ut.

4 måter overforbruk kan slå negativt ut på din nettside.

Brukeropplevelsen forverres dersom du peprer den aktuelle siden med samme ord. Dersom du fokuserer mer på å ligge høyt i søkeresultatene, glemmer du av brukeren. Hvis jeg hadde gjentatt ord som søkemotoroptimalisering flere ganger i denne artikkelen, til det punktet hvor ordet til slutt ikke gir mening, hadde du ganske fort forlatt nettsiden. Det er ikke ønskelig.

Potensielt straffbart. Slapp av, politiet kommer ikke på døra. Straffen betyr bare at søkemotorer som Bing, Google, og Yahoo misliker repetitiv bruk av nøkkelord. Dersom din nettside identifiseres som skyldig i bruk av denne taktikken, kan spesifikke sider eller hele nettsiden straffes. I verste fall fjerner Google nettsiden din fra søkeresultatene. Yikes!

Tap av potensielle kunder er også en effekt av overforbruk. Dersom brukeren leser innhold som fokuserer på kvantitet, forlater de sannsynligvis nettsiden din og finner andre nettsider som faktisk hjelper dem.

Skadd merkevare? Ja, dersom du pakker innholdet inn i for mange nøkkelord, kan du skade merkevaren din. Hvorfor? La oss si hvis vår merkevare – Vitikka – ble assosiert med dårlig innhold. Da risikerer vi å tape din tillit og troen på det vi jobber med. Målet er at du skal tenke på oss som en seriøs tjenestetilbyder, ikke en som plager deg med useriøse artikler, innhold og mail av lav kvalitet.

Går diskusjonen internt om antall nøkkelord på nettsiden deres? prosjektillustrasjon
Går diskusjonen internt om antall nøkkelord på nettsiden deres? prosjektillustrasjon

3 ting du bør gjøre for å øke sjansene hos Google, Bing og Yahoo.

Vær relevant. Identifiser ord og setninger som du mener er relevant for din bedrift. I Vitikka publiserer vi artikler som besvarer spørsmål du ofte stiller oss, eller innhold som kommer med løsninger på problemer du opplever i hverdagen. I det siste har du mottatt en del artikler om tilgjengelig reiseliv, fordi en stor andel av våre kunder nettopp jobber innen denne bransjen. Dersom vi finner vinklinger, artikler eller interessante muligheter som kan være aktuelt for andre bransjer, vil du sannsynligvis motta en mail om det aktuelle temaet. Det du leser her, skal være relevant for deg og ditt arbeid.

Engasjement sier noe om kvaliteten på innholdet ditt. La oss bruke Google som eksempel. Google vurderer ikke bare hvilke ord Vitikka bruker i artiklene, men også på hvor engasjert du som bruker er når du konsumerer innholdet. Mer spesifikt måler Google hvor lenge du oppholder deg på nettsiden, antall klikk, og om du scroller til bunnen av denne artikkelen. Slike data gir Google en indikasjon på om du liker det du nå leser. Jo mer engasjert du er, dess bedre kvalitet antar Google at artikkelen har.

Hver nettside og dens undersider har sin funksjon. Du som bruker har forskjellige behov. Noen ønsker å lese om tjenester, andre sjekker hvilke prosjekter vi har levert tidligere. Da er det viktig å tilpasse innholdet og språket til hver side. Sørg for at språket er relevant til den siden brukeren besøker, slik at funksjonen tilpasses brukerens forventning. Du besøker neppe oss for å lese om flo og fjære.

Til slutt.

Systematisk overforbruk er en forlokkende «enkel» taktikk, som i det lange løp kan skape problemer for nettsiden din.

Det siste du ønsker er å bli straffet for bruk av manipulerende taktikker. Brukeren er ditt primære anliggende, så la det synes på tvers av nettsiden. Engasjer brukeren med matnyttig innhold, som støtter og hjelper dem i hverdagen.

En god start kan være å finne et spørsmål du ble stilt denne uken. Hjalp du kunden med å finne en løsning på det aktuelle spørsmålet? Ja? Bra, skriv en artikkel om dette og trykk publiser! Begynn gjerne med spørsmålet som overskrift, og fyll deretter på med informasjon som støtter og gir svar på spørsmålet.

Kanskje kan nettopp du hjelpe en bruker allerede i dag 🙂

God advent.

Abonnere

Andre innlegg

Kan du selv opprette flere brukere på nettsiden i WordPress?

06.05.2024

Kan du selv opprette flere brukere på nettsiden?

Harilagruppen

26.04.2024

I første omgang skal vi lansere digital booking av tjenester på eksempelvis bilpleie og dekkskift

les mer