Pro ISP ble kjøpt opp, og det skapte trøbbel

Du kunne sikkert skrevet bok om frustrasjonen rundt ProISP og oppkjøpet. Oppkjøpet og migrasjonen som fulgte skapte hodebry for selskapet ditt, i likhet med mange av Vitikka sine kunder.

Lesetid: 2.5 minutter

One Group har i løpet av den siste måneden drevet med migrasjon av kundene over på ny plattform.

Dette har resultert i at mange spør oss om veiledning for hva de skal gjøre. Det er greit å snakke med noen når ting går ad dundas.

Denne artikkelen gir deg innsikt i hvordan du kan løse problemet selv med Pro ISP, hvilken alternativer til Pro ISP Vitikka anbefaler, og hva du kan forvente dersom du kontakter oss.

Hva er status for Pro ISP i dag?

Per dags dato har Vitikka 38 kunder som bruker Craft CMS. Majoriteten av disse bruker også Pro ISP. Jeg skal heller ikke stikke under en stol at det er Pro ISP sitt driftsmiljø som forårsaker at din nettside ikke fungerer. Grunnet ytelse og pålitelighet, har Vitikka gått bort fra å anbefale Pro ISP.

Nettsiden er nede, hva gjør du?

Ditt billigste alternativ å kontakte Pro ISP på support@proisp.no og be dem rette opp i feil på nettsiden din.

ProISP har blitt kjøpt opp av et One Group, og i forbindelse med det migrerer de gradvis sine tjenester over på en ny plattform. Det er i migreringen at feil har oppstått.
Du kan til en viss grad få hjelp hos kundeservicen til ProISP der de kan tilbakestille PHP-versjonen (som trolig er det som skaper trøbbel). Men dette vil kun være et kortvarig plaster før de tvinger dere over på nyeste PHP-versjon.
Da må du uansett få ekstern hjelp. Vitikka har hjulpet flere av TANK sine kunder med denne problemstillingen de siste par ukene.

Når det er sagt så er vi svært misfornøyd med hvordan ProISP har valgt å løse oppkjøpet, og vi kommer ikke til å bruke deres tjenester på nye sider vi lager fremover.

Ditt nest rimeligste alternativ:Vitikka hjelper deg.

Flere brukere av Craft velger å la Vitikka bistå dem med feil hos Pro ISP. Grunnen til at mange velger dette alternativet – og ikke driftsavtale – er ofte at nettsiden er ganske liten, og ofte fungerer som et visittkort. Andre virksomheter har en sårbar økonomi og setter ikke av penger til slike feil ettersom de ofte skjer uten forvarsel.

Når Vitikka bistår, går det gjennomsnittlig 2-3 timer – men er nettsiden gammel – kan arbeidet ta en arbeidsdag. Uansett så fakturer vi medgåtte timer.

Instruksen du får når dersom du trenger bistand er følgende:
Du bruker denne linken: https://www.proisp.no/controlpanel/password/?gotoShop=false med din mail og lager nytt passord. Videre gir du tilgang til developers@vitikka.no. Dette arbeidet utføres på timer.

En annen fordel med dette alternativet, er at Vitikka blir kjent med din nettside. Dermed har vi muligheten til å kjappere rette opp feil i fremtiden.

Ditt tredje alternativ er en driftsavtale.

Formålet med en driftsavtale er å gi deg en forutsigbar hverdag der vi forhindrer feil på nettsiden. La oss si at du har en lansering rett rundt hjørnet, og ved feil på nettsiden blir slike situasjoner utfordrende dersom du ikke har egne ansatte som jobber dedikert med hjemmesiden. Kanskje har du en nettbutikk som bør være tilgjengelig 24/7, og nedetid koster deg penger.

Dersom du signerer driftsavtale med Vitikka AS ligger ansvaret hos oss.

Da sikrer du at vi har kontroll på nettstedet så slike ting ikke skjer i fremtiden. Vi gjennomgår nettsiden flere ganger i året, oppdaterer plugins, Craft (mellomversjoner), fikser mindre/kritiske bugs som skulle oppstå (ikke større reparasjon av eksisterende webløsning) og har et godt driftsmiljø hvor videreutvikling kan bestilles og leveres fortløpende og trygt uten nedetid på nettstedet.

Ser du etter nytt webhotell og ønsker anbefaling på andre tjenester?

Du har en jungel av muligheter når det kommer til valg av webhotell. Tjenester som Cloudways, Digital Ocean og Arcustech er bare noen av de som finnes der ute.

Dersom du i dag fortsatt opplever problemer med Pro ISP, anbefaler Vitikka å bruke Digital Ocean. Digital Ocean er i en annen klasse når det kommer til ytelse og drift av nettsiden din.

I tilfellet du velger å bruke Digital Ocean, er det et par steg du må huske på under migrasjon. Migrasjon er det som skjer når du flytter fra en løsning til en annen. Det er to steg som skjer under flytting av webhotell og etter flytting av webhotell.

Under flytting av webhotell er det viktig å understreke at du:

  • Ikke vil være i stand til å gjøre endringer på, eller bestille nye, tjenester.
  • Du vil kunne oppleve brudd for nettsider og applikasjoner.
  • Du har ikke tilgang til e-post, kalender, og kontakter. E-post blir lagt i kø for levering
    slik at meldinger ikke går tapt.

Etter flyttingen

  • Du mottar automatisk et varsel så snart flyttingen er fullført.
  • Sjekk at nettsider og applikasjoner fungerer som normalt.
  • Du får et nytt kontrollpanel for å administrere alle tjenester, se våre hjelpesider for
    informasjon om bruk .

Ikke nøl med å kontakte oss dersom du har problemer med Pro ISP.

Abonnere

Andre innlegg

Kan du selv opprette flere brukere på nettsiden i WordPress?

06.05.2024

Kan du selv opprette flere brukere på nettsiden?

les mer
les mer

Harilagruppen

26.04.2024

I første omgang skal vi lansere digital booking av tjenester på eksempelvis bilpleie og dekkskift

les mer