Kvier du deg for å informere om tilgjengelighet?

Ofte er dette fordi de ikke vet om kravene til universell utforming, eller mangler kriterier for hvordan opplevelsen kan tilrettelegges funksjonshemmede best mulig. Dette undervurderer den funksjonshemmede gjesten og tar valget fra dem. Gi gjesten muligheten til å ta valget selv.

Gjester med nedsatt funksjonsevne velger ferie på samme måte som alle andre, ved hjelp av god informasjon.

Derfor er det godt å starte med det du allerede har. Fortell om antall trappetrinn fra parkeringsplassen og inn i hytta. Bredden på hyttedøren og antall dørstokker i hytta. Toalettet er en viktig del av ethvert opphold, og da er det bedre å visualisere ved hjelp av foto og film om hvordan hytta ser ut inni.

En visuell fremstilling sier mer enn tekst, og gir din potensielle gjest muligheten til å bestemme om hytten din er noe for dem eller ikke. Gode bilder og video skaper tillit, men uten denne informasjonen reiser de en annen plass. Derfor er det ikke rart at du aldri mottar forespørsler fra denne kundegruppen.

 

Kvier du deg for å informere om tilgjengelighet? prosjektillustrasjon

Foto: Sunnasstiftelsen.no

Kvier du deg for å informere om tilgjengelighet? prosjektillustrasjon

Foto: Sunnasstiftelsen.no

Videre er det viktig at bildene representeres av folk med nedsatt funksjon. Dette gjør at personen som vurderer om de skal reise til deg, kjenner seg igjen. Et illustrerende eksempel er fra 2022, når Sunnasstiftelsen gjennomførte Camp Spinal Explore i Kautokeino og Alta.

På Camp Spinal Explore var Sokki Adventure og Sorrisniva tilretteleggere, og for en tilbakemelding de har fått. Sokki Adventure har i etterkant mottatt flere bestillinger fra rullestolbrukere i hele Norge. Her ligger det et potensial.

Og hva er grunnen til at de får bestillinger? De besøkende anbefaler opplevelsen, som igjen bidrar til en jungeltelegraf med god effekt. I tillegg er alle bildene fylt med funksjonshemmede som deltar i aktiviteten. Slike bilder gjør at potensielle gjester kan se at «hei, dette er noe for meg».

Start med det du har. Bruk den plattformen du allerede er på, enten det er sosiale medier eller en nettside. Ved å bruke den teknologien du allerede har, blir terskelen lav for å publisere informasjon som din potensielle kundegruppe leter etter. Synes du det er vanskelig å filme? Ta et bilde og legg til tekst for å gi kunden så god informasjon som mulig.

I Vitikka jobber vi med å samle denne informasjonen på en nettside, som omfatter reiselivet i hele Finnmark. Formålet er å gjøre det så enkelt som mulig for den funksjonshemmede turisten å velge sin ferie.

Vi har sendt søknader til både fylket og Nordkapp kommune for å få prosjektet i gang. Underveis har forskerne fra Nordlandsforskning gitt verdifulle innspill til hvilken informasjon nettsiden bør vektlegge. Dermed blir prototypen av nettsiden gratis for deg å bruke, og informasjonen kvalitetssikres.

Vil du bidra med video, tekst eller foto?

Jo flere reiselivsaktører vi samler på nettsiden, desto større effekt oppnår vi, og du kan nå ut til flere.

Abonnere

Andre innlegg

les mer
les mer