Hvordan snakke om å være tilgjengelig og pålitelig uten å snakke om det?
Det er en bedrift i Honningsvåg som med mindre du jobber i fiskeriet, kanskje ikke er så kjent for deg. Egersund & Mustad Havservice (EM Havservice). Det er to egenskaper bedriften har som inspirerte denne artikkelen: tilgjengelighet og det å bygge pålitelighet.
For Vitikka har møtene med firmaet inspirert oss til å tenke at ja, dette bør vi også etterleve ovenfor våre kunder.
Hvorfor? EM Havservice skaper en opplevelse for kunden som gjør at de kommer igjen, og igjen og igjen.
Tilgjengelighet gjør det enkelt for kunden å velge
Dersom du skal selge en vare eller tjeneste gjelder det å – overraskelse! – være tilgjengelig for dine kunder:
- God kundeoppfølging
- Fysisk tilstedeværelse
- Digital tilstedeværelse
- Kvalitetsprodukter som løser utfordringene
- Tilgjengelig på telefon 24/7/365
Dette er grunnleggende tjenester vi tar for gitt, men som betyr mye dersom du ønsker at kundene skal tenke på deg – hver gang.
Det er ikke uten grunn at du finner McDonald’s i hver by, med konkurrenten Burger King på andre siden av gaten. Starbucks og Espresso House er andre kjeder som gjør det enkelt for deg å kjøpe produktene deres.
Lokasjonene til EM Havservice er spredt langs hele kysten. Du kan faktisk nå dem i bilen din – okei den var billig -, båten, og spør du pent får du sikkert lande helikopteret mellom EM Havservice og Destinasjon 71 grader Nord i Honningsvåg.
Hvilke andre leverandører av utstyr kan skilte med slik tilgjengelighet?
Fra Ålesund i Vest, til Senja, Båtsfjord og Honningsvåg finner du lokaliteter som hjelper deg å fokusere på det viktigste – jobben din. Du trenger faktisk ikke stige ut av båten, fordi varene heises rett ombord!
Men vent, det er mer!
Å bli oppfattet som pålitelig tar tid.
Dersom du tenker deg om kommer du sikkert på venner, merkevarer du kjøper og bedrifter du anser som pålitelig. For å få bli ansett som pålitelig, krever det at ting fungerer over tid. Hvor mange venner, merkevarer og bedrifter kom du frem til? Pålitelighet er forbeholdt noen få.
Dette er en ferdighet som er lett å undervurdere, men som betyr mye i din og min hverdag.
Under en omvisning med daglig leder Odd Magne Nylund, ble vi fortalt en historie som oste pålitelighet. Det hele begynte med mantraet lederen har om å være tilgjengelig 24 timer i døgnet, 7 dager i uken 365 dager i året.
Du får alltid hjelp, uansett når på døgnet havariet inntreffer.
Og havariet, det oppstår plutselig.
I dette tilfellet gjaldt historien om båten i Nordvågen som fikk havari på batteriet en lørdagsnatt.
Det ringte i en telefonen til Odd Magne, som forstod hvor viktig det var for fiskeren å løse problemet. Uten å nøle ble batteriet fraktet ut til båten, som kunne sette kurs mot fiskebanken dagen etter.
«Jeg tok ikke betalt», fortalte Nylund oss.
«Hvorfor?», sporte jeg.
«Jeg har en tro på at når du utretter slik service ovenfor kundene, kommer de tilbake.»
Snakke om å bygge kundeforhold som varer. Jungeltelegrafen går, ryktet sprer seg og den pålitelige merkevaren styrkes ytterligere.
I Vitikka er dette et mantra vi forsøker å etterleve. La oss ta et konkret eksempel, henvendelser på mail. Dersom du sender en mail skal det maks gå en arbeidsdag, før du mottar svar på hva vi gjør med din henvendelse.
Enkle ting som dette, mener vi er med å skape pålitelighet omkring merkevaren.
Hvilke mantra kan du implementere som forsterker merkevaren for din bedrift?
Vitikka kan hjelpe deg med å være tilgjengelig
En god nettside gir kundene dine muligheten å handle hos deg 24/7/365. En skreddersydd løsning for deg, sørger for at kundeopplevelsen blir best mulig.
Her er eksempler på bedrifter vi har hjulpet med å være tilgjengelig hele året.
Pålitelighet er noe du må jobbe med selv. Det kan jo være et godt mål å sette seg for 2024?
Andre innlegg
Kan du selv opprette flere brukere på nettsiden i WordPress?
06.05.2024
Kan du selv opprette flere brukere på nettsiden?
Har du noen gang laget kode så overbevisende at Git selv ser ut til å hviske, «commit!»?
29.04.2024
Webutikler søkes til Vitikka AS