Hvordan påvirker en Norman Door hverdagen din?

Når var sist gang du stod fremfor en dør og lurte på om du skulle dra eller dytte?
 
Det finnes mange dører som skaper frustrasjon, flauser og irritasjon på en selv. «Du burde dratt, ikke dyttet – og du tror det er din feil».

En bra dør er en dør du bare går gjennom, uten engang å tenke over hvordan du bruker den. Og det ér ikke din feil om du etter møtet med en Norman Door tenker «jeg skulle dyttet, ikke dratt i døren», det er en designfeil. Skyld på designeren og designet.

En dør skal ikke ha en instruksjonsmanual som forteller deg om du må dytte eller dra. Det bør være åpenbart.

 

Hva er en norman door?

 

  • 1: En dør der designet forteller deg å gjøre det motsatte av hva du er ment å gjøre
  • 2: En dør som gir feile signal og som trenger tekst eller visuell beskrivelse for å korrigere den

 

Hos Vitikka har vi en Norman Door

 
Her er din utfordring: skal du dra eller dytte døren for å komme deg inn til oss? Ikke lett å forstå, sant?
 

Hvordan påvirker en Norman Door hverdagen din? prosjektillustrasjon

 

Gå gjennom kontoret ditt og se om du kan finne en Norman Door. Antakentligvis vil du finne dette i hjemmet, på kontoret eller når du er på besøk hos noen.

Dersom du ikke finner en dør, må du gjerne komme på besøk og oppleve mirakelet selv.

 

Et intervju med designeren Norman

 
«It’s not you» – en kort dokumentar fra Vox.

 

 

Hvordan unngå Norman Doors når vi utvikler webløsninger?

 
Du er alltid i fokus. Dine behov, forventninger og tilbakemeldinger står alltid i forsetet når vi utvikler en digital løsning. Erfaring hjelper også, ettersom det er mange elementer som går igjen i hvert prosjekt. Vitikka har heldigvis en ux-designer i Tommy, som er utdannet i å lage brukervennlige løsninger. Formålet blir derfor å maksimere din følelse av måloppnåelse og samtidig minimere frustrasjonen.

Brukere av nettsiden din blir frustrert og forlater nettsiden dersom noe er uklart, eller får dem til å føle seg utilstrekkelig. Resultatet er færre besøkende, færre kunder og i verste fall brudd på krav om universell utforming. Ikke vær en tufs med dine besøkende kunder, gi dem en god opplevelse som får dem til å komme på besøk igjen, igjen og igjen.
 

Hvordan ser en Norman Door nettside ut?

 
ZARA er et globalt klesmerke. De har fine klær og det er klær ZARA selger. Når du søker på ZARA.no er det ofte fordi du ønsker å kjøpe et klesplagg. Før du kommer deg til klærne, må du ofte via en meny. Menyen skal enkelt gi deg svar på hvor du skal, med enkel sortering på færrest mulig klikk.

ZARA derimot, de gjør det ikke enkelt for deg.

  • ZARA
  • – Hva er feil: bisarr navigasjon

 

Hvordan påvirker en Norman Door hverdagen din? prosjektillustrasjon

 

Når du besøker ZARA sin nettside er følelsen du får som å bla i et motemagasin. Visuelt er nettsiden vakker, men du er der for er shopping. Målet er å handle klær, noe som ikke er så enkelt.

Teksten er liten og navigasjonen gjemmer seg oppe i venstre hjørnet bak en hamburger-meny, så du vet naturlig nok ikke hva du skal gjøre. Med en uklar indikasjon for hva du skal gjøre, er det lett å bli frustrert.

Besøker du ZARA på mobilen, og går inn på meny får du flere dusin valgmuligheter. Her må du gjøre jobben med å lese deg gjennom alle valgmulighetene. Irriterende.

 

Hvordan påvirker en Norman Door hverdagen din? prosjektillustrasjon

 

Brukere som forserer valgmulighetene vil til slutt finne frem til sitt klesplagg. Som et resultat blir brukeren frustrert, de forlater og besøker heller tradisjonelle nettbutikker istedenfor å gjette på hva de skal trykke.

Hvordan forbedre menyen?: En meny er sentral for god brukeropplevelse, og en indikasjon på gode nettsider. Selv om ZARA har gjort en god jobb med det artistiske arbeidet på nettsiden, er brukeropplevelsen din det viktigste.

Med en konsekvent meny som forenkler brukerens reise på nettsiden, kan ZARA redusere frustrasjonen blant sine besøkende.
 

Ingen Norman Door hos Trasti og Trine

 
Trasti og Trine selger opplevelser i Alta. De har mange produkter, opplevelser og tjenester som må være enkel å finne.

Når du besøker dere nettside, er det få valgmuligheter du må ta stilling til. Menyen er tydelig merket i høyre hjørne, og gir deg god oversikt på de opplevelsene du leter etter.
 

Hvordan påvirker en Norman Door hverdagen din? prosjektillustrasjon

 
Om du besøker Trasti og Trine på pc, nettbrett eller mobil spiller ingen rolle. Opplevelsen skal gi deg en god følelse, og en menyen tar deg kjappest mulig til målet.
 

Hvordan påvirker en Norman Door hverdagen din? prosjektillustrasjon

 

Dette eksempelet på hvor mye en meny betyr for besøkende, gir deg et innblikk i hvordan gode løsninger bør designes.

Det er mange aspekter av en nettside vi kunne gått gjennom, men jeg håper du nå har bedre innsikt i hva du skal se etter fra brukerens perspektiv.

Gå gjennom din nettside og se om du får en god opplevelse av å bruke den. Gi oss gjerne tilbakemelding på om du artikkelen var matnyttig.

Kontakt meg gjerne på ruben@vitikka.no dersom du trenger hjelp med din nettside.

Abonnere

Andre innlegg

Kan du selv opprette flere brukere på nettsiden i WordPress?

06.05.2024

Kan du selv opprette flere brukere på nettsiden?

les mer
les mer

Harilagruppen

26.04.2024

I første omgang skal vi lansere digital booking av tjenester på eksempelvis bilpleie og dekkskift

les mer